Till Daniel

Söndagen i bilder:

Dagen började med att Leo fick en snygg tuppkam, sen tog vi oss till mina
föräldrar där vi lämnade av Leo och påbörjade cykelturen mot Södermalm

Vi cyklade över Årstabron....

...till Tanto där vi provade på de nya betongbanorna. Det var lite annorlunda,
många banor var lätta, sådana som man spikar om man är lite duktig, men det
fanns också en och annan kluring

Här ser vi en koncentrerad Patrik inför en putt

När vi hade spelat färdigt (Patrik vann såklart) gick vi in på Smaklust. Till en början
tyckte jag bara det var jobbigt med allt folk men vi blev kvar där ett bra tag prov-
smakandes på massa gottigheter

Här är vi på Västerbron på väg till Kungsholmen och Petit France där vi skulle
äta en lätt lunch och fika. Dock var det väldigt urplockat bland godsakerna samt
att de har chockhöjt priserna så vi valde att vända åter till Smaklust

Där beställde vi rökt killing och rostbiff, det var gott men väldigt små portioner, jag
drack en ljuvlig äppelmust och Patrik sin andra ale för dagen. Efter maten köpte vi
varsin bit morotskaka för halva priset (det närmade sig stängningsdags), den var helt
underbart god så vi köpte med två bitar hem tillsammans med två bitar toscakaka

Här är det vi köpte med oss; mandelpotatischips med smak av Karl Johan-
svamp och peppar, två olika sorters lammkorv samt en strutskabanoss - mycket gott alltihop!

Lite pappabus i väntan på middagen.

Nu är vi alltså hemma och ska ta itu med de vanliga kvällsrutierna för att sedan titta på en film när Leo har somnat. Den här dagen blev bra trots att det inte alls kändes som det imorse.

Superhjältar på kalas

Igår firade vi Peja som hade fyllt år och tagit körkort. Det bjöds på helgrillad fläskfilé, hemgjord potatissallad och pain riche. Till efterrätt serverades det kanelbullar och världens godaste kladdkaka med vispgrädde. Jag åt alldeles för mycket som vanligt.

Ungarna hade kul! De hann med att laga köttbullar av jord, cykla, leka med bilar och klä ut sig

Samuel spelade trummor till fågeldansen

Stålmannen Leo med cowboyhatt. Inte allför glad för att jag envisades med att
fotografera honom hela tiden

Spindelmannen Johannes spelar trumpet

Det var en mycket trevlig kväll, älskar att se Leo ha så roligt!

Idag vet jag inte vad som händer. Jag tror att det är måndag, har legat en dag före hela veckan. Leo längtar efter morfar, det är i alla fall ett som är säkert.

Jag vill förbi nån HM och köpa ett nattlinne att ha till Budapest och senare NY, det passar sig väl inte att sova naken då.

Utflykt till Boo Trädgård

Idag styrde vi kosan till mysiga Boo Trädgård med Daniel. De satsar nästan enbart på ekologiskt och närodlat. Jag gjorde en repris och tog deras macka Nittiotal som innehåller brie, salami, pesto, soltorkade tomater och rödlök. Mums!

Patrik och jag med våra goda mackor

Efter lunch blev det hemgjord blåbärspaj med vaniljsås i det gröna

Det är inte varje dag man ser Daniel så här långt ut i vattnet ;-)

En sur och arg Leo pustar ut på filten ett tag

Leo och Daniel har tävling med bilarna

Vi avslutade med en liten flygtur

Nu ska jag hugga in på lasagnen som precis är färdig! Sen blir det soft kväll. P ska såklart se Zlatans Barca-premiär, antar att jag hamnar vid datorn eller i soffan med min bok då.

Semester

Ja, nu har vi alltså äntligen semester! I helgen jobbade jag 9-16 både lördag och söndag med att registrera avtalen vi tar över från SvBo. Vi var långt ifrån klara så mina kollegor skulle fortsätta på måndag.

I måndags var vi på utflykt till Sigtuna med mina föräldrar. Vi åt medhavd lunch och fikade sedan på Café Strandstugan.

Leo var klätterapa och ville bara klättra i träd

När vi andra satt vid ett bord och åt lunch satt Leo på detta träd och åt.

Dagen avslutades med besök på farfars jobb.

Igår kom jag mig äntligen för att säkerhetskopiera och bränna bilder, hade legat lite efter med det. Passade även på att rensa ur ett skåp, fick lite slängt i alla fall.
Efter lunch åkte vi till Nina och fikade där. Leo fick leka av sig med Lilja.

På kvällen var jag och Patrik på en lite hemlig grej. Därför var Leo hos mormor och morfar. De ville att han skulle sova där, så det gjorde han. När jag och P kom hem tittade vi på En Shopoholics Bekännelser, den var rätt dålig tyvärr, hade trott att den skulle vara bättre.

Idag är det alltså onsdag och jag vet inte riktigt ännu vad vi ska hitta på. Funderar på att cykla till mina föräldrar och hämta Leo efter frukost. Patrik har ju återigen punka :-(

Ensam...

...hemma är jag och har varit hela eftermiddagen. Jag slutade 17:30 idag så Patrik hade ingen lust att vänta på mig utan åkte och hämtade Leo för att göra ett nytt försök i blåbärsskogen.

Jag är sjukt trött, det var längesen jag var så här trött. Kanske beror på att det var rätt mycket på jobbet idag samt allmänt rörigt i och med ombyggnaden.

Har mest suttit i soffan och läst Dumpa Matthew sen jag kom hem, rolig bok, undrar så hur den kommer sluta. Den handlar om en tjej som är älskarinna åt en gift äldre man. Hon har tjatat på honom i 4½ års tid att lämna sin fru för henne. När han äntligen gör det vill hon inte ha honom så nu försöker hon på alla möjliga sätt att bli av med honom.

Den här veckan bjuder inte på något kul vad jag vet än så länge. Något dyker säkert upp. Imorgon måste jag träna, det blev bara en gång förra veckan.

Jag ska förresten inleda min semester med beordrad övertid i helgen. Förhoppningsvis går det snabbt så att vi inte behöver jobba både lördag och söndag. Fast mig gör det inte så mycket, det är alltid trevligt med lite komptimmar.

Nej,  nu ska jag återgå till soffan. Det blir en tidig kväll ikväll.

What a wonderful day!

Dagen började vid åtta fastän Leo sov till nio. Varför kan man aldrig sova när barnen sover? Och när man kan sova vaknar de tidigt. Jag var åtminstone utvilad eftersom jag vaknade av mig själv.

Vid tio drog vi iväg till Taxinge Slott för en fikastund.

Leo fick en bil av snälla Ulla-Britt

Jag och Ingela roar oss i väntan på fikat

Här är hela gänget (utom fotografen) samlat. Jag avnjöt en räksmörgås och en
drömrulltårta.

Sedan bar det av mot stan, vi stannade till hemma hos oss och packade Leos övernattningsväska och badgrejer. Sen fortsatte jag, Patrik och Ingela till Solna där vi skulle möta upp Peja och Julia för att beskåda derbyt. På väg till rätt entré hamnade vi i upploppet  med galna huliganer som skulle slåss. Ridanade polisen fick rycka in och försöka få ordning på det hela, riktigt otäckt tyckte jag.

Väl på plats var det hur nice som helst i solskenet! Inte blev det sämre av
Djurgårdens fina självmål. Fast om Bajen hade lyckats göra mål hade stämningen
varit ännu bättre.

Det var väldigt bra drag i klacken!

In action

Min nya darling ;-)

Laget gör vågen framför klacken

Bajen tackar publiken

Tony var lite gladare idag

När matchen var slut var det återigen oroligt. Polisen stoppade oss och sa att vi fick vända om och gå norrut trots att vi hade vår bil åt andra hållet. Eftersom vi hade Bajen-tröjor sa en kvinlig polis att det "inte är så bra om vi går åt det hållet eftersom det är en jävla massa djurgårdare där" (undrar om hon var bajare). Efter ett tag gick vi ändå, det var helt lugnt, de måste ha dragit iväg nån annanstans.

Vi släppte av Peja och Julia vid Slussen och fortsatte sen till Medis där vi käkade på Folkets Kebab. Sen gick vi till Kvarnes uteservering för det sög i Patriks öltarm. Ingela och jag tittade på medan han drack. 20:30 började Sommaren Med Göran. Guuuud vad rolig den var! Jag var verkligen på rätt humör för den filmen! Roligaste var repliken: "Han heter Göran och är förståndshandikappad". Jag kunde nästan inte sluta skratta.

Nu är det dags att gå och lägga sig. Imorgon när jag vaknar återstår det ynka fem arbetsdagar innan semestern!!!!

Lådbilslandet

Som sagt, idag bar det av till Lådbilslandet i Nykvarn. Först tog vi en lunch och glass i Strängnäs.

Det fanns en rolig fontän på torget. Tre minuter efter att denna bild togs sprang
Leo omkring utan tröja och med dyblöta shorts.

Jag och Patrik åt stekt strömmning i tunnbröd med potatismos och rödlök. Leo
åt köttbullar och mos.

Första rundan blev med en sopbil.

Leo åkte karusellen ett par gånger.

Här kör han tåget. Kul att ungarna fick köra på riktigt.

Lokföraren Leo

Hoppa i hoppborg är skoj!

Traktorkörning

Svårt men kul att manövrera grävmaskinen

Lådbilsrace! Behöver jag säga att Leo var bäst?

Motorcykel

Leo körde runt i denna lastbil i säkert 20 minuter.

På hemvägen handlade vi ryggbiff på City Gross (de har bäst kött) som vi grillade. Till det åt vi klyftpotatis, sallad och ett par olika goda såser.
Nu ska jag fixa efterrätten som består av glass och kex.

Lite blandat

Först och främst; vi ska till Budapest! Vi hade ju tänkte hitta en billig sista minuten till Grekland under vår semester men där är det så dyrt att leva. Leo pratar var och varannan dag om "Budafest" så då bestämde vi oss för att åka dit. Vi hittade en jättebillig resa; 3700:- för flyg och fyra nätter på hotell (samma som sist, så vi vet att det är bra). Sen kom jag med den briljanta idén att vi kunde fråga Johannes om han ville med. Och det ville han. Så nu är även han inbokad. Han bor gratis på hotellet om han och Leo delar säng.

Igår åkte vi till Gustavsberg för att plocka blåbär. Vi fick ge upp efter fem minuter för det var TOKMYCKET mygg =( Tänkte återkomma efter middagen med långärmat + långbent men då hade vi inte riktigt orken. Så synd eftersom jag verkligen var taggad för en härlig eftermiddag i blåbärsskogen.

När vi kom hem kl 22 började jag och Leo titta på Nils Karlsson Pyssling. Leo höll sig vaken hela filmen, mer än man kan säga om mig ;-)

Idag bär det av till Lådbilslandet. Gissar att Leo aldrig kommer vilja åka hem. Önskar att vi var en sån där pysslig familj som gjorde iordning matsäck....

Ska börja förbereda frukosten nu, jag har köpt rutbröd och kryddost *dregglar*

Avslutar med en bild från Leos första besök på Lådbilslandet:

Mulle Meck-parken

Efter jobbet åkte vi till Mulle Meck-parken i Järvastaden. Det var mindre än jag trodde men det fanns mycket kul att göra för barnen.

Mulle och jag

Buffa och Leo

En del av parken

Blomsterlabyrinten som Leo gick vilse i

Här har vi hittat fram till mitten

Tittut!

Roligt att åka linbana

Det hela avslutades med god thaimat på Järnvägsgatan i Sumpan (den mysigaste
orten norr om stan).

När vi kom hem snörde jag på mig löparskorna och sprang/joggade nästan en mil. Någon som vet var gränsen mellan jogga och springa går?

Så irriterande...

Blä, jag kan inte sova, har varit vaken i nästan två timmar. Hoppas, hoppas jag somnar om snart och att P är snäll och går upp med Leo trots att det är hans sovmorgon. Annars vet jag att den här söndagen är förstörd.

Igår var en rolig dag! Först var vi på Eriksdalsbadet (inomhus) och badade i två timmar. Det var skönt att värma sig i bubbelpoolen emellanåt.
Sen gick vi långsamt mot Medis där P skulle hämta ut biobiljetter. Stannade och köpte grillade mackor på godaste och billigaste stäället på Götgatan samt tog en sväng på Bondens Marknad.

Jag och Leo mötte upp Nina, Susanne, Lilja och Leander vid Mariakyrkan där de hade picknickat för att få en bra plats att titta på Prideparaden från. Vi stod med de under hela paraden. Jag bar Leo i över en timme, det känns i armarna idag. Han tyckte att det var skoj att titta på alla motorcyklar, bilar och människor.

Slutligen åkte vi hem och åt tacos och drack cola (jag drack säkert en liter). Efter maten cyklade vi till en parklek i Solberga och lekte där nån timme.

Idag står stan, städning och storhandling på schemat. Och helst en båttur också om vädret tillåter. Men först måste jag sova lite!