Regalskeppet Vasa

Idag tog vi oss till Vasamuseet. Skönt att promenera längs Strandvägen i solskenet, vi var dock inte ensamma.


Den fyrkantiga "behållaren" längst bort var ett av två avträden som fanns på skeppet.


Den rikt utsmyckade aktern.


Inte undra på att skeppet kantrade när hon bara hade ett djupgående på 4,8 meter.


Leo tyckte det var kul till en början men det var knappast tal om att hinna läsa all fakta om skeppet. På frågan vad som var roligast på museet svarar Leo "titta på den stora båten som sjönk". Vi såg även skeletten av flera människor som drunknade vid förlisningen.

När vi var färdiga kurrade det i magen och vi styrde stegen mot Systrana Voltaires. Har hört att de har väldigt god morotskaka  ;-) Tyvärr var det smockat med folk så vi vände i dörren och promenerade tillbaka mot city. Vi åt asiatisk buffé på ett ställe på Sveavägen. Gott men Leo åt inte för 59:- om man säger så....

Efteråt gick vi runt i stan och gjorde diverse inköp, bland annat tröjklänningen som jag skrev om i förra inlägget. Ska gå omkring i den lite hemma och se om jag trivs i den.

Jag märkte att julhetsen redan har börjat. Det var så mycket folk i stan. Och värre blir det. Så från och med nu kommer jag undvika stan. Patrik och jag brukar åka till Täby C och julhandla, det bär säkert av dit i år också. Kul att se nåt annat centrum än de vanliga.


Kommentarer
Postat av: Daniel

Ser inte så behagligt ut att sitta på det där avträdet... :)

2009-11-22 @ 10:32:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0